Latest news

RSS darbinieki apgūst 3D printēšanas tehnoloģiju

Latviešu

Lai paaugstinātu SIA "LDZ ritošā sastāva serviss" (RSS) speciālistu zināšanas par 3D tehnoloģijas izmantošanu transporta nozarē un rastu jaunus veidus tās pielietojumam, no 6. līdz 9.februārim uzņēmuma "Baltic3D.eu" telpās tika organizētas RSS darbinieku apmācības.

To laikā RSS darbinieki apguva 3D printeru izmantošanas iespējas, tostarp, iepazinās ar printēšanas tehnoloģijām, materiāliem un programmām, kas tiek izmantotas modelēšanā, kā arī patstāvīgi veica detaļu modelēšanu un printēšanu.

RSS Ķīmiski tehniskās un mērījumu laboratorijas vadītājs Gatis Blīgzna atzīmē: „Dzīvojot tehnoloģiju laikmetā, ir jāizmanto iespējas, ko tas piedāvā. Arī RSS tika pieņemts lēmums kļūt par šī procesa dalībniekiem, izmantojot 3D printēšanas tehnoloģijas. RSS un uzņēmuma "Baltic3D.eu" pērn uzsāktās sadarbības ietvaros tika izvēlētas un ar 3D printeri izgatavotas astoņu veidu lokomotīvju detaļas, kas patlaban tiek testētas. Turklāt, lai arī RSS darbinieki apgūtu 3D tehnoloģiju pielietošanu dzelzceļa ritošā sastāva jomā un nākotnē jau patstāvīgi izstrādātu inovatīvus lokomotīvju detaļu risinājumus, tika organizētas apmācības. Uzskatu, ka tās noritējušas sekmīgi un jau drīzumā varēsim novērtēt apgūtās zināšanās dzīvē.”

Uzņēmuma "Baltic3D.eu" valdes loceklis un vadītājs Jānis Jātnieks atzīmē: „Apmācību laikā RSS un LDz darbiniekiem mēs sniedzām ne tikai pamatzināšanas par 3D tehnoloģijām, materiāliem un printēšanu, bet arī mēģinājām iedvesmot ar savu pieredzi un paveikto šajā nozarē. Domāju, ka šo trīs dienu laikā apgūtās zināšanas ir laba bāze, lai turpinātu padziļinātu 3D jomas apguvi. Turklāt jau tagad darbinieki ir spējīgi izstrādāt 3D detaļas.”

Arī apmācību dalībnieki ir gandarīti par iespēju mācīties ko jaunu. Piemēram, RSS Daugavpils lokomotīvju remonta centra  tehnologs Jevgeņijs Lavrentjevs stāsta: „Neskatoties uz to, ka transporta nozare bieži vien tiek uzskatīta par smagnēju, uzņēmumā tiek aktīvi domāts par inovatīvām tehnoloģijām ražošanas procesā un esmu patiesi priecīgs būt tā dalībnieks. Apmācības iegūtās zināšanas ir plašas un, manuprāt, tās būtu nepieciešams nostiprināt, piemēram, organizējot papildu kursus.”

Savukārt LDz Lietotāju atbalsta speciālists Rihards Emīls Stūrmanis, kurš piedalījās apmācībās, teic: „Ar patiesu prieku pieņēmu piedāvājumu piedalīties apmācībās, jo jau iepriekš bija saskarsme ar 3D tehnoloģijām un vēlējos tās izprast labāk. Tagad tas ir izdevies, un plānoju apmācībās iegūtās zināšanas papildināt.”

Pirmos soļus 3D tehnoloģijas pielietošanā dzelzceļa ritošā sastāva jomā RSS jau veica 2016.gada beigās, kad RSS laboratorija iegādājās Latvijā ražotu Mass Portal 3D printeri “Pharaoh ED40”, kas ļauj izgatavot detaļas līdz par 40 cm diametrā. Tika uzsākta detaļu printēšana un testēšana. Pamatā uz 3D printera tiek izgatavotas detaļas, kas bieži nolietojas vai salūzt, piemēram, lokomotīves kustības virziena pārslēgšanas rokturis, ALSN spoles slēdzis, dažādi konektori un citas salīdzinoši vienkāršas detaļas.

Savukārt sadarbība ar "Baltic3D.eu" tika uzsākta pagājušā gada augustā, RSS Daugavpils lokomotīvju remonta centra pārstāvjiem tiekoties ar uzņēmuma "Baltic3D.eu" pārstāvjiem un izraugoties lokomotīvju detaļas, ko būtu iespējams izgatavot ar 3D printeri. Rezultātā tika izvēlētas un uz 3D printera izgatavotas astoņu veidu lokomotīvju detaļas, kuras patlaban tiek testētas RSS Daugavpils lokomotīvju remonta centrā, pārbaudot detaļu piemērotību, izturību, stiprību un citus faktorus. Sākotnējie pilotprojekta secinājumi liecina, ka neliela apjoma nestandarta detaļu izgatavošana ar 3D printeri ir ekonomiski izdevīga un tam nepieciešams mazāk laika, nekā izmantojot citas tehnoloģijas vai detaļas pasūtot no ārvalstīm.