Piedaloties Astanas EXPO 2017 ietvaros “Latvijas dzelzceļa” (LDZ) rīkotajā Latvijas Tranzīta un loģistikas nedēļā, SIA “LDZ ritošā sastāva serviss” (LDZ RSS) apliecināja, ka videi draudzīgo dzelzceļa transportu var padarīt gan efektīvāku, gan vēl “zaļāku”, modernizējot lokomotīves, degvielas bāzes un ekipēšanas punktus.
Piedaloties Tranzīta un loģistikas nedēļas ietvaros notiekošajā diskusijā “”Zaļās ekonomikas” attīstība transporta sektorā” LDZ RSS galvenais inženieris Fjodors Mihailovs pastāstīja, ka pēc vairāku manevru lokomotīvju ČME3M un maģistrālo lokomotīvju 2M62UM modernizācijas ievērojami samazinājies lokomotīvju radīto CO2 izmešu apjoms, degvielas patēriņš, kā arī nepieciešamo apkopju skaits.
“Dati rāda, ka lokomotīves kopš modernizācijas sākušas strādāt daudz efektīvāk – degvielas patēriņš samazinājies par apmēram 40%, tādējādi mazinot ietekmi uz vidi, savukārt CO2 izmešu apjoms piecu gadu laikā samazinājies par aptuveni 25%. Līdz ar to modernizētās lokomotīves ir gan videi draudzīgākas, gan daudz izdevīgākas pārvadātājiem – no to ekspluatācijas viedokļa,” norādīja F.Mihailovs.
Papildus lokomotīvju modernizācijai uzņēmums savos ražošanas objektos jau vairākus gadus veic vides sanāciju vēsturiskā piesārņojuma vietā pie lokomotīvju ekipēšanas cehiem Daugavpilī, kā arī remonta vietās, kur pirms vairākiem gadu desmitiem sistemātiski notika eļļas un citu vielu noplūdes. Arī ar šo pieredzi LDZ RSS iepazīstināja savus Kazahstānas kolēģus.
Jāatzīmē, ka arī Kazahstānas dzelzceļš ievieš arvien jaunus risinājumus vides jautājumos. Kazahstānas dzelzceļa galvenais inženieris Batirs Kotirevs norādīja, ka emisijas dzelzceļā ir neizbēgamas, bet Kazahstānas dzelzceļš ir izstrādājis plānu, kā tās pakāpeniski samazināt par 2-3% gadā, tostarp modernizējot lokomotīves, ritošo sastāvu un nomainot siltumapgādes sistēmu, kā arī taupot energoresursus ikdienas darbā.
LDZ RSS delegācija Tranzīta un loģistikas nedēļas ietvaros viesojās arī Kazahstānas dzelzceļā, kurā iepazinās ar Astanas nule uzbūvēto jauno dzelzceļa staciju, kurā gadā paredzēts apkalpot ap 12 miljoniem pasažieru. Zīmīgi, ka stacija pagaidām atrodas pilsētas nomalē, bet drīzumā, augot pilsētai stacija būšot pilsētas centrā, sacīja stacijas darbinieki.
Apmeklējot Kazahstānas dzelzceļa dīzeļlokomotīvju salikšanas rūpnīcu, LDZ RSS delegācija iepazinās ar tehnoloģiju, kā notiek dīzeļlokomotīvju TE33A un TEP33A ražošana pēc ASV kompānijas “GE Transportation” licences. Savukārt pēc tam netālu esošajā elektrolokomotīvju salikšanas rūpnīcā, kur notiek elektrolokomotīvju KZ4AT un KZ8AT ražošana pēc ALSTOM kompānijas licences, LDZ RSS pārstāvji pārrunāja ražošanas plānošanas principus, lokomotīvju apkalpošanas principus garantijas un pēcgarantijas periodos, kā arī personāla apmācības un noliktavas organizēšanas jautājumus, kas ir ļoti nozīmīgi lokomotīvju modernizēšanas procesā Latvijā.
Jau iepriekš tika ziņots, ka LDZ šogad Astanas izstādē kopā ar partneriem no Kanādas “Ballard Power Systems” un Čehijas “CZ Loko” prezentēja inovatīvu risinājumu lokomotīvju būvniecībā – ūdeņražlokomotīves ČME3 H2 M modeli. Šādas lokomotīves plānots izstrādāt, lai padarītu dzelzceļu videi vēl draudzīgāku, jo tās nerada emisijas gaisā.
Īstenojot šo projektu, Latvijai ir iespēja būt starp līderiem ūdeņražtehnoloģiju ieviešanas jomā dzelzceļa nozarē, tā 13.jūlijā Astanā atzina LDZ rīkotās diskusijas “”Zaļās ekonomikas” attīstība transporta sektorā” dalībnieki.
LDZ viceprezidents Ainis Stūrmanis atzina, ka vides risinājumu integrācija tautsaimniecībā un tostarp dzelzceļā ir ļoti aktuāla, jo Latvija jau ir noteikusi sev uzdevumu kļūt par “zaļāko” valsti pasaulē. Viņš uzsvēra, ka daudzas valstis arvien biežāk izvēlas videi draudzīgāku transportu gan pasažieru, gan kravu transportēšanai pat tad, ja izmaksas ir dārgākas. “Šobrīd strādājam, lai radītu, cik mums zināms, pasaulē pirmo manevru ūdeņražlokomotīvi,” pastāstīja A.Stūrmanis.