Latest news

Dzelzceļa pasažieru skaits turpina pieaugt, 2024. gada pirmajā pusgadā pa dzelzceļu pārvadāti 8,99 miljoni pasažieru

Latviešu
2024. gada sešos mēnešos turpinājis pieaugt dzelzceļa pasažieru skaits, un šajā periodā dzelzceļa satiksmi ir izmantojuši jau teju 9 miljoni pasažieru, kas ir par 9,3% vairāk nekā iepriekšējā gada pirmajā pusgadā. Savukārt dzelzceļa kravu apjomi turpina samazināties, un 2024. gada pirmajā pusgadā pa Latvijas dzelzceļa infrastruktūru kopumā ir pārvadāti 6,11 miljoni tonnu kravu, kas ir par 21,1% jeb par 1,64 miljoniem tonnu mazāk nekā gadu iepriekš.
 
Viens no būtiskākajiem VAS “Latvijas dzelzceļš” (LDz) darbības rādītājiem ir vilcienu nobraukto kilometru skaits, kas ir pamatā infrastruktūras lietošanas maksas aprēķinam un nosaka infrastruktūras nolietojumu. 2024. gada pirmajā pusgadā vilcienu-km skaits kravu pārvadājumos bija 1,36 miljoni, bet pasažieru pārvadājumos – 3,75 miljoni vilcienu-km, t.sk. SIA “Gulbenes-Alūksnes bānītis” - 24,1 tūkstoši vilcienu-km un UAB "LTG Link" – 28 tūkstoši vilcienu-km. 2024. gada 1. pusgadā vilcienu-km skaits salīdzinājumā ar 2023. gada 1. pusgadu kopumā ir palielinājies par 8,4%, t.sk. pasažieru pārvadājumos - par 20,6%, bet kravu pārvadājumos samazinājās par 15,3%.
LDz un tās meitas uzņēmumu darbību turpina ietekmēt ģeopolitiskā situācija un pret Krieviju un Baltkrieviju noteiktās starptautiskās sankcijas, kā ietekmē no 2022. gada pakāpeniski samazinās pa dzelzceļa infrastruktūru pārvadātie kravu apjomi. 2024. gada 1. pusgadā lielākais īpatsvars jeb 63,5% kravu pārvadājumos bija importa pārvadājumi. Būtiskāko pārvadājumu daļu šajā periodā ir veidojuši graudi, graudu pārstrādes produkti, sēklas un augļi (42%) un naftas un naftas produktu pārvadājumi (19%).
 
Lielāko daļu no LDz koncerna ieņēmumiem nodrošina SIA “LDZ CARGO”, kas ir nozīmīgs transporta un loģistikas nozares uzņēmums Latvijā. SIA “LDZ CARGO” arī šogad turpina attīstīt kravu pārvadājumus kā Latvijas, tā arī kaimiņvalstu – Lietuvas un Igaunijas teritorijās, piesaistot jaunus klientus un piedāvājot jaunus maršrutus. Lai uzsāktu kravu pārvadājumus Lietuvas teritorijā, 2023. gada nogalē tika noslēgts līgums ar “LTG INFRA” par Lietuvas publiskās dzelzceļa infrastruktūras izmantošanu, pašlaik notiek sagatavošanās darbi citu sadarbības līgumu slēgšanai. Turpinās darbs pie kravu pārvadājumu attīstības Igaunijā un kravu pārvadājumi pašlaik tiek veikti jau gandrīz visā Igaunijas teritorijā. Ņemot vērā pēdējo gadu kravu apjomu samazināšanās tendenci dažādu ekonomisko un ģeopolitisku procesu dēļ, tiek veikta iekšējo procesu pārskatīšana, organizatorisko un tehnoloģisko procesu maiņa, būtiskāko darba rezultatīvo rādītāju nepārtraukta analīze un citi darbības efektivitātes paaugstināšanas pasākumi, lai palielinātu SIA “LDZ CARGO” saimnieciskās darbības efektivitāti un samazinātu izmaksas, kā arī nodrošinātu konkurētspējīgu un ilgtspējīgu darbību nākotnē.
 
Arī LDz meitas uzņēmums SIA ”LDZ ritošā sastāva serviss” turpina attīstīt savu darbību gan Baltijas valstīs, gan ārpus tām, aktīvi sadarbojoties ar ārvalstu pasūtītājiem un sadarbības partneriem dzelzceļa ritošā sastāva remontu jomā un veicot remontus Eiropā bāzētiem klientiem. SIA ”LDZ ritošā sastāva serviss” piedalās publiskajās iepirkumu procedūrās un privāto uzņēmumu izsludinātajos vagonu, lokomotīvju un to agregātu remontu iepirkumos Lietuvā, Igaunijā, Polijā un citās valstīs. 2024. gada sākumā uzņēmums ir ieguvis ECM (Certification of Entities in Charge of Maintenance) sertifikātu, ko izsniedz Eiropas Savienības Dzelzceļu aģentūra (ERA-European Union Agency for Railways) un kas dod tiesības uzņēmumam paplašināt klientu ģeogrāfiju un tālāk attīstīt ritošā sastāva apkopes un remontu pakalpojumu eksportu visā ES sliežu ceļu platuma tīklā. Tāpat SIA ”LDZ ritošā sastāva serviss”  uztur “СЕРТ АСУ” (Ukraina) sertifikātu, kas dod iespēju sniegt lokomotīvju remonta pakalpojumus Ukrainā bāzēto lokomotīvju īpašniekiem, un uzņēmums veic aktīvu darbu ar Ukrainas klientiem, lai plašāk ar tiem attīstītu sadarbību.
 
Savukārt SIA “LDZ Loģistika”, kuras ieņēmumi veidojas no transporta-ekspedīcijas pakalpojumu sniegšanas, 2024.gada pirmajā pusgadā nodrošināja beramkravu pārvadājumus - Latvijas graudu eksportu, kas ir viens no svarīgākiem uzņēmuma darbības virzieniem. Tāpat SIA “LDZ Loģistika” nodrošināja konteineru pārvadājumus tranzītā caur Latvijas ostām, un šo pārvadājumu ģeogrāfija pārsvarā bija orientēta uz Kazahstānu un Vidusāzijas valstīm. Multimodālos pārvadājumos turpinājās sadarbība ar klientiem no Vidusāzijas un Eiropas Savienības, nodrošinot pārvadājumus pa jūru un dzelzceļu, ka arī kravas pārkraušanu no jūras konteineriem vagonos un nosūtīšanu pa dzelzceļu.
 
LDz koncerna uzņēmums SIA “LDZ apsardze” arī šī gada pirmajos divos ceturkšņos turpināja iepriekšējos periodos uzsākto tehniskās apsardzes pakalpojumu sniegšanas paplašināšanu, piesaistot jaunus klientus un palielinot ieņēmumus no apsardzes pakalpojumu sniegšanas.
 
Ņemot vērā kravu pārvadājumu apjomu samazināšanās tendenci, VAS “Latvijas dzelzceļš” 2024.gadā turpina darbu pie iepriekšējos gados uzsāktās darbības efektivitātes veicināšanas, pārskatot biznesa, organizatoriskos un tehnoloģiskos procesus, lai palielinātu saimnieciskās darbības efektivitāti un samazinātu izmaksas. Turpinās arī iekšējo procesu pārskatīšana, tehnoloģisko procesu maiņa. Vienlaikus LDz nodrošina dzelzceļa infrastruktūras un pakalpojumu sniegšanas kvalitāti un atbilstošu drošības līmeni. LDz koncerna galvenās prioritātes un mērķi 2024.gadam ir saistīti ar uzņēmumu darbības efektivitātes tālāku palielināšanu, investīciju projektu realizāciju, finanšu līdzsvara atgūšanu un nostiprināšanu, kā arī ar jaunizstrādāto organizatorisko un tehnoloģisko procesu ieviešanu. Tāpat LDz nemainīgi aktīvi strādā arī pie dzelzceļa pasažieru vajadzībām nepieciešamās ērtas un efektīvas infrastruktūras attīstības.
 
Ar VAS “Latvijas dzelzceļš” pārskatu par darbību 2024.gada pirmajos sešos mēnešos iespējams iepazīties šeit: https://www.ldz.lv/lv/neauditeti-starpperiodu-finansu-parskati